Fons musicals

Aquesta col·lecció té el seu origen en el conjunt de fons particulars de professionals de la música del segle XIX. Amb la seva recerca es pot apreciar l'evolució de les modes i els gèneres musicals; mentre en el segle XIX estan molt representats els autors lírics i la música de saló, en el segle XX hi ha un desplegament de gèneres i tendències, des de les més nacionalistes fins a l'avantguarda. També es poden seguir els processos creatius dels compositors, les primeres anotacions i idees d'una obra, l'esborrany, el manuscrit autògraf, enregistraments sonors i audiovisuals dels seus concerts, de les seves improvisacions assajos i entrevistes, les primeres edicions amb anotacions pròpies i, la qual cosa no és menys important, amb la consulta dels papers personals, podem saber del context vital i professional en què s'han mogut i com s'han desenvolupat les seves carreres.

Es compon de documentació generada per compositors (Emilio Arrieta, Federico Chueca, Tomás Bretón, Ruperto Chapí, Julián Bautista, etc.), que van reunir intèrprets (José Mardones, Conchita Supervía), musicòlegs (José Subirá), aficionats de major o menor rang (les biblioteques musicals de la reina María Cristina, de l'infant Francesc de Paula de Borbó i la del professor de música de la casa reial Juan María Guelbenzu), i tot tipus d'entitats que van tenir algun protagonisme en la producció, difusió o recepció de la música a Espanya, com l'Arxiu de Folklore de la Secció Femenina o l'arxiu administratiu de l'editor de música Ildefons Alier.

Existeix una variada tipologia de materials en aquesta mena de col·leccions, però sol ser comuna a qualsevol disciplina -artística o científica-, la correspondència, les retallades de premsa, les fotografies, enregistraments sonors en diferents suports, magnètics i digitals, videoenregistraments, la documentació personal i professional, les anotacions, etc. L'activitat musical genera, a més, altres materials, i així, entre els papers d'un compositor trobarem des de les primeres anotacions i esbossos d'una creació musical, fins a l'obra ja impresa, passant per esborranys, partitures autògrafes i l'enregistrament de les seves improvisacions i assajos.

Al costat d'aquests fons històrics, s'atresoren els fons de compositors contemporanis donats per ells mateixos, Jesús Villa-Rojo, José Luis de Delás, Marisa Manchado, Encarnación López de Arenosa, Gerardo Gombau, José Luis Greco, Antonio Iglesias, entre altres, que enriqueixen la col·lecció amb les seves partitures autògrafes, enregistraments, esborranys i escrits diversos, al costat de -en molts casos- programes de mà, un instrument fonamental per a l'estudi de la música contemporània.