Logo del Tricentenario: anàlisi conceptual
Érase una vegada una paraula molt llarga que presentava serioses dificultats per fer amb ella un logotip eficaç: Centenerio. Per posar un només exemple, la freqüent convivència de logotips compartint l'organització o el patrocini de determinades iniciatives, condemnaria la paraula Centenari a aparèixer massa petita en relació amb les altres la majoria de les vegades. Però, si afegim a Centenari el prefix Tri, el problema s'agreuja. De manera que el primer que cal resoldre és la composició de la paraula clau.
És evident que la Biblioteca Nacional de España és una institució consagrada als llibres. De tal manera és així, que el proposar el llom d'un llibre com a forma simbòlica d'alguna cosa relacionat amb la BNE, estem treballant amb un element perfectament bibliofílico. Però si en lloc d'un llom prenem dos, és evident que la parella reforçarà la forma, en disposar d'un major pes visual. I si prenem tres, entoces, a més d'augmentar considerablement el pes visual, formarem un trio. Com el centenari, que no és uni ni bi, sinó tri.
Si presentem els tres lloms amb un rectangle a la seva dreta, la construcció pren l'aspecte d'un llibre obert per la tapa. I si el que fem és compondre un altre rectangle igual a la seva esquerra, estem reproduint la imatge familiar i inconfusible d'un llibre obert.
Amb això, s'aconsegueix una imatge molt interessant que insisteix en la relació de trinomi que aquest específic Centenari indueix:
- 3 centenars d'anys
- 3 lloms de llibre que sumen una superfície igual al rectangle
- 1 contratapa + 1 conjunto de tres lomos + 1 tama =
- 3 peces o formes de la mateixa grandària entre si
Ara es tracta de confrontar aquesta forma genèrica de coberta de llibre amb el rectangle corporatiu que conté la llegenda Biblioteca Nacional de España i l'acròstic BNE.
I comprovarem que són exactes, de manera que el genèric de llibre s'adapta com un guant a les necessitats que es proposa plantejar aquest projecte.
Ja tenim, doncs, la nova imatge, amb un llibre que la seva coberta porta per títol Biblioteca Nacional de España BNE, amb les dues tipografies corporatives. Tipografies corporatives que, amb idèntics cossos, s'usen per compondre els tres lloms de la seqüència bibliofílica, en un redundant i impactant trio que resol netament el problema original de l'extremada longitud de la paraula Tricentenario.
