Compra de fons antic
Què és?
Amb l'objectiu de gestionar, conservar i difondre el Patrimoni Bibliogràfic Espanyol, la BNE, a través de la Comissió Permanent del Reial Patronat, adquireix diverses obres per completar i enriquir la més completa col·lecció de peces que documentin el desenvolupament de la nostra cultura, història i ciència, el seu paper al món, la imatge que projecta en altres països i l'estudi d'altres cultures que.
Criteris de selecció
Obres editades a Espanya
- Peces que no hi són a la Biblioteca per haver estat censurades o perquè procedien d’impremtes desconegudes.
- Llibres d’ús escolar que s’estaven perdent.
- Matèries poc representades en els fons de la Biblioteca.
- Edicions de curt tiratge..
- Fons antic: Manuscrits i llibres antics dels grans clàssics de la cultura universal i aquells que per la seva antiguitat són especialment valuosos, com els incunables, atenent la normativa de Patrimoni Històric.
- Obres en àrab i hebreu de capital importància, per exemple, en el camp de la ciència.
- Documents impresos o produïts a llocs que van estar lligats a Espanya en determinats moments de la història, com els Països Baixos, Itàlia (Nàpols i Sicília), Filipines i Hispanoamèrica.
Obres editades fora d'Espanya
- Obres d’autors espanyols, amb especial atenció a les dels exiliats que van publicar a altres països, sobretot d’Hispanoamèrica.
- Obres editades en espanyol o en altres llengües oficials de l’Estat.
- Obres d’autors espanyols traduïdes a altres idiomes.
- Obres d’autors estrangers que tractin sobre temes espanyols. Aquestes són especialment importants per conèixer la difusió que tenia la nostra cultura i l’interès que despertava Espanya a l’estranger.
Tots aquests criteris s’apliquen de la mateixa manera a les publicacions periòdiques.
La selecció de peces del que anomenem "materials especials" (gravats, dibuixos, fotografies, partitures, discos, etc.) es duu a terme pels serveis especialitzats corresponents, que són els qualificats per assenyalar l'oportunitat de la seva adquisició. Han anat adquirint importància els documents anomenats "ephemera", que inclou material amb informació de curta vigència, produït per a un moment molt concret, com cartelles, còmics, etiquetes, etc.
Tots els materials bibliogràfics i documentals susceptibles de ser adquirits per la BNE se sotmeten a un examen minuciós per comprovar-ne la integritat i l'estat de conservació de l'exemplar, per tal d'aconseguir els materials pertinents i en les millors condicions físiques.